Vláknina ve výživě I.část

15. 1. 2020

Ačkoli se podílí na energetickém příjmu jen minoritně, její konzumace je důležitá, proč?

Vláknina zvyšuje pohyblivost střev (tzv. střevní peristaltiku), čímž zlepšuje jejich funkci a průchodnost, a tím snižuje riziko vzniku řady onemocnění – zácpy, hemeroidů, divertikulitidy a karcinomu tlustého střeva. Dále zpomaluje trávení a vstřebávání sacharidů, čímž zpomaluje prudký nárůst hladiny krevního cukru po jídle. Výsledky epidemiologických studií také ukazují roli vlákniny, především pektinu (otruby) při snižování hladiny celkového cholesterolu a LDL cholesterolu v krvi.

Vláknina zahrnuje předebším látky rostlinného původu, patří sem neškrobové polysacharidy, například celulóza, hemicelulóza, gumy a pektiny, oligosacharidy jako inulin a jiné rostlinné látky, například vosky a lignin. Vzhledem k rozdílné struktuře, se tyto látky mohou výrazně lišit i ve svých fyzikálně-chemických vlastnostech. Například celulóza je nerozpustná ve vodě, zatímco pektiny, gumy a slizy mohou tvořit vysoce viskózní vodní roztoky. Odtud vzniklo dělení vlákniny na rozpustnou a nerozpustnou. Nicméně od roku 1998 se do tohoto dělení upouští, ukazuje se totiž, že její ne/rozpustnost je závislá na metodickém provedení, které nemusí vždy odpovídat fyziologickým účinkům v organismu (FAO / WHO, 1998). Jak již bylo řečeno, vlákninu najdeme jen v potravinách rostlinného původu, zejména v ovoci (hrušky, jahody, ostružiny, maliny, jahody, pomeranč), zelenině (růžičková kapusta, cibule, česnek, kukuřice, hrách, zelené fazolky, brokolice), luštěninách a celozrnných obilovinách a výrobcích z nich.

Vláknina je také významné prebiotikum. V lidském těle nepodléhá trávení ani vstřebávání. Zcela netknutá proplouvá tenkým střevem do tlustého, kde je částečně nebo úplně využita jako potrava pro střevní baterie (střevní mikrobiota). Během toho dochází ke tvorbě plynů a mastných kyselin s krátkým řetězcem, které jsou důležitým zdrojem energie pro buňky tlustého střeva.

ZDROJE

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for carbohydrates and dietary fibre. EFSA Journal [online]. 2010, 8(3), – [cit. 2018-03-26]. DOI: 10.2903/j.efsa.2010.1462. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2010.1462.

Bessesen, D.H. The Role of Carbohydrates in Insulin Resistance. Journal of Nutrition (2001)131: 2782S – 2786S.

Lupton, J.R., Turner, N.D. Dietary Fibre and Coronary Disease: Does the evidence support an association? Current Atherosclerosis Reports (2003), 5, 500-505.

Carbohydrates: Nutritional and health aspects. 2003. ILSI Europe Concise Monograph Series. ILSI Press.

 


Akce a novinky

21. 9. 2021

Otevírací doba ve státní svátek 28. září

Ve státní svátek 28. 9. bude otevřeno od 14:00 do 21:30. Odpolední skupinové lekce proběhnou dle on-line rozpisu cvičení. 

20. 9. 2021

AKCE! Rozdáváme vstupy ZDARMA! Přijď si pro ně i ty.

Od pondělí 20. 9. do neděle 26. 9. ke všem zakoupeným vstupovým i časovým permanentkám rozdáváme VSTUPY ZDARMA NAVÍC. Více v příspěvku. 

16. 9. 2021

#BeActive Day ve čtvrtek 23. září

Chcete se hýbat, ale nevíte jak začít? AFIT centrum BRNO si na #BeActive Day tedy den otevřených dveří českého fitness sektoru připravilo parádní akci pro nováčky, a to vstup do posilovny i skupinové lekce po celý den ZDARMA. Začít nebylo nikdy jednodušší! Tak neváhejte a zapište si datum 23. září do svých diářů!

15. 9. 2021

Spolupráce s Českou komorou fitness

I složitější období s sebou přináší nové příležitosti. Jednou takovou je od letošního roku úzká spolupráce AFIT BRNO a Česká komora fitness.

Nepřehlédněte