Vláknina ve výživě I.část

15. 1. 2020

Ačkoli se podílí na energetickém příjmu jen minoritně, její konzumace je důležitá, proč?

Vláknina zvyšuje pohyblivost střev (tzv. střevní peristaltiku), čímž zlepšuje jejich funkci a průchodnost, a tím snižuje riziko vzniku řady onemocnění – zácpy, hemeroidů, divertikulitidy a karcinomu tlustého střeva. Dále zpomaluje trávení a vstřebávání sacharidů, čímž zpomaluje prudký nárůst hladiny krevního cukru po jídle. Výsledky epidemiologických studií také ukazují roli vlákniny, především pektinu (otruby) při snižování hladiny celkového cholesterolu a LDL cholesterolu v krvi.

Vláknina zahrnuje předebším látky rostlinného původu, patří sem neškrobové polysacharidy, například celulóza, hemicelulóza, gumy a pektiny, oligosacharidy jako inulin a jiné rostlinné látky, například vosky a lignin. Vzhledem k rozdílné struktuře, se tyto látky mohou výrazně lišit i ve svých fyzikálně-chemických vlastnostech. Například celulóza je nerozpustná ve vodě, zatímco pektiny, gumy a slizy mohou tvořit vysoce viskózní vodní roztoky. Odtud vzniklo dělení vlákniny na rozpustnou a nerozpustnou. Nicméně od roku 1998 se do tohoto dělení upouští, ukazuje se totiž, že její ne/rozpustnost je závislá na metodickém provedení, které nemusí vždy odpovídat fyziologickým účinkům v organismu (FAO / WHO, 1998). Jak již bylo řečeno, vlákninu najdeme jen v potravinách rostlinného původu, zejména v ovoci (hrušky, jahody, ostružiny, maliny, jahody, pomeranč), zelenině (růžičková kapusta, cibule, česnek, kukuřice, hrách, zelené fazolky, brokolice), luštěninách a celozrnných obilovinách a výrobcích z nich.

Vláknina je také významné prebiotikum. V lidském těle nepodléhá trávení ani vstřebávání. Zcela netknutá proplouvá tenkým střevem do tlustého, kde je částečně nebo úplně využita jako potrava pro střevní baterie (střevní mikrobiota). Během toho dochází ke tvorbě plynů a mastných kyselin s krátkým řetězcem, které jsou důležitým zdrojem energie pro buňky tlustého střeva.

ZDROJE

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for carbohydrates and dietary fibre. EFSA Journal [online]. 2010, 8(3), – [cit. 2018-03-26]. DOI: 10.2903/j.efsa.2010.1462. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2010.1462.

Bessesen, D.H. The Role of Carbohydrates in Insulin Resistance. Journal of Nutrition (2001)131: 2782S – 2786S.

Lupton, J.R., Turner, N.D. Dietary Fibre and Coronary Disease: Does the evidence support an association? Current Atherosclerosis Reports (2003), 5, 500-505.

Carbohydrates: Nutritional and health aspects. 2003. ILSI Europe Concise Monograph Series. ILSI Press.

 


Akce a novinky

14. 2. 2021

Fitness centrum AFIT zůstává i nadále uzavřené

Vážení zákazníci, vláda dnes tj. v neděli 14. února na žádost hejtmanů krajů ČR vyhlásila od pondělí 15. února nový nouzový stav, a to prozatím na následujících 14 dní, a tím pádem zůstává naše fitness centrum nadále uzavřené. Situaci budeme sledovat, a o nových skutečnostech, které se budou týkat otevření našeho centra vás budeme včas informovat.Děkujeme za pochopení, moc vás zdravíme a držte se. Těšíme se, až se s vámi opět potkáme. 

1. 1. 2021

PF 2021

Milí zákazníci a sportovní přátelé, přejeme vám v novém roce pevné zdraví, dostatek odpočinku, klidu, pohody a spokojenosti a těšíme se brzy na viděnou u toho co máme rádi a co nás všechny spojuje, protože právě pohyb je jedním z hlavních předpokladů dobré fyzické i psychické kondice.

17. 12. 2020

KLIK ZA FAIR PLAY – sobota 19. 12. 10:00 – 13:00

Vážení klienti a sportovní přátelé, připojili jsme se k víkendové výzvě “KLIK ZA FAIR PLAY”, abychom společně podpořili znovuotevření sportovišť. Zapojit se můžete i vy, a to buď virtuálně na www.klikzafairplay.cz nebo osobně přijít v SOBOTU 19. 12. v době od 10:00 do 13:00 do AFIT centra, na Táborskou 157 v Židenicích. KAŽDÝ KLIK SE POČÍTÁ! 

16. 12. 2020

Od pátku 18. prosince nařízením vlády opět ZAVŘENO

Vážení zákazníci, po 14 dnech provozu jsme nuceni opět nařízením vlády naše fitness centrum uzavřít. Věříme, že tato situace potrvá jen na dobu nezbytně nutnou. Chtěli bychom vám tímto moc poděkovat za přízeň v letošním nelehkém roce a budeme se na vás těšit v roce příštím, kde společně doženeme to, co jsme letos promeškali.