VITAMIN D – DAR OD SLUNCE

24. 7. 2019

V minulém článku o osteoporóze jsme se dozvěděli, že vápník a vitamin D jsou stavebními kameny správné výživy v prevenci i léčbě osteoporózy. Vitamin D toho však dokáže ještě mnohem víc. Nejenže zvyšuje vstřebávání vápníku ve střevě, který je důležitý pro stavu kostí a zubů, ale také podporuje správnou funkci imunitního systému a svalů.

Vitamin D patří do skupiny vitaminů, které jsou rozpustné v tucích, tzn. že jsou součástí zejména tučných potravin, a že jejich vstřebatelnost je lepší pokud spolu s nimi jíme i tuk. Mezi hlavní zdroje vitaminu D patří rybí tuk (krom doplňků stravy, je výborným zdrojem olej z tresčích jater) a mořské ryby (zejména ty s vyšším obsahem tuku jako je makrela, treska, losos atd.), vaječný žloutek, játra a mléko a mléčné výrobky. Doporučená denní dávka vitaminu D pro dospělé je 20 µg/den.

Vitamin D pro člověka není esenciální, tzn., že tělo si jej dovede vytvořit samo a není třeba jej přijímat stravou – to platí, pokud se dostatečně vystavujeme slunci. Působením slunečního záření na pokožku se totiž v ní obsažený provitamin
7–dehydrocholesterol přeměňuje na vitamin D.  (Věřím, že jste již z názvu provitaminu poznali, že pro tvorbu vitaminu D je nezbytný cholesterol.) Slunce je pro většinu lidí jeho nejvýznamnějším zdrojem. Tento zdroj je však ovlivněn řadou faktorů – geografickými a klimatickými podmínkami, intenzitou slunečního záření, barvou pokožky a velikostí povrchu odhalené pokožky. V létě stačí k vytvoření dostatečného množství vitaminu D cca 10 min denní expozice obličeje. Bohužel užívání opalovacích krémů s vysokým faktorem tvorbu vitaminu D v kůži znemožňuje. Také celodenní práce v kanceláři, smog ve městech – to vše omezuje průnik slunečních paprsků, a není-li za těchto podmínek vitamin D dostatečně hrazen stravou nebo suplementován, může dojít k jeho deficitu.

Nedostatek vitaminu D se u dětí projevuje onemocněním zvaným křivice (rachitida) a u dospělých osteomalacií, osteoporózou.

Literární zdroje:

Dietary reference values for vitamin D. EFSA Journal [online]. 2016, 14(10) [cit. 2018-09-11]. DOI: 10.2903/j.efsa.2016.4547. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2016.4547

Kaňková, K. (2005): Poruchy metabolizmu a výživy: vybrané kapitoly z patologické fyziologie. Brno: Masarykova univerzita.

Schwartz, J. H. (1995): Skeleton Keys: An Introduction to Human Skeletal Morphology, Development, and Analysis. New York: Oxford University Press.

 

 

 


Akce a novinky

1. 1. 2021

PF 2021

Milí zákazníci a sportovní přátelé, přejeme vám v novém roce pevné zdraví, dostatek odpočinku, klidu, pohody a spokojenosti a těšíme se brzy na viděnou u toho co máme rádi a co nás všechny spojuje, protože právě pohyb je jedním z hlavních předpokladů dobré fyzické i psychické kondice.

17. 12. 2020

KLIK ZA FAIR PLAY – sobota 19. 12. 10:00 – 13:00

Vážení klienti a sportovní přátelé, připojili jsme se k víkendové výzvě “KLIK ZA FAIR PLAY”, abychom společně podpořili znovuotevření sportovišť. Zapojit se můžete i vy, a to buď virtuálně na www.klikzafairplay.cz nebo osobně přijít v SOBOTU 19. 12. v době od 10:00 do 13:00 do AFIT centra, na Táborskou 157 v Židenicích. KAŽDÝ KLIK SE POČÍTÁ! 

16. 12. 2020

Od pátku 18. prosince nařízením vlády opět ZAVŘENO

Vážení zákazníci, po 14 dnech provozu jsme nuceni opět nařízením vlády naše fitness centrum uzavřít. Věříme, že tato situace potrvá jen na dobu nezbytně nutnou. Chtěli bychom vám tímto moc poděkovat za přízeň v letošním nelehkém roce a budeme se na vás těšit v roce příštím, kde společně doženeme to, co jsme letos promeškali. 

8. 12. 2020

Vánoční dárkové poukázky + 2 dárky NAVÍC

Napište si i vy o vánoční dárkový poukaz do našeho fitness centra. Letos vám jej doručíme i domů nebo předem připravíme k osobnímu odběru. Ke každému poukazu obdržíte 2 dárky navíc, které u nás vy nebo kdokoli jiný následně uplatníte na vybrané služby.