VITAMIN D – DAR OD SLUNCE

24. 7. 2019

V minulém článku o osteoporóze jsme se dozvěděli, že vápník a vitamin D jsou stavebními kameny správné výživy v prevenci i léčbě osteoporózy. Vitamin D toho však dokáže ještě mnohem víc. Nejenže zvyšuje vstřebávání vápníku ve střevě, který je důležitý pro stavu kostí a zubů, ale také podporuje správnou funkci imunitního systému a svalů.

Vitamin D patří do skupiny vitaminů, které jsou rozpustné v tucích, tzn. že jsou součástí zejména tučných potravin, a že jejich vstřebatelnost je lepší pokud spolu s nimi jíme i tuk. Mezi hlavní zdroje vitaminu D patří rybí tuk (krom doplňků stravy, je výborným zdrojem olej z tresčích jater) a mořské ryby (zejména ty s vyšším obsahem tuku jako je makrela, treska, losos atd.), vaječný žloutek, játra a mléko a mléčné výrobky. Doporučená denní dávka vitaminu D pro dospělé je 20 µg/den.

Vitamin D pro člověka není esenciální, tzn., že tělo si jej dovede vytvořit samo a není třeba jej přijímat stravou – to platí, pokud se dostatečně vystavujeme slunci. Působením slunečního záření na pokožku se totiž v ní obsažený provitamin
7–dehydrocholesterol přeměňuje na vitamin D.  (Věřím, že jste již z názvu provitaminu poznali, že pro tvorbu vitaminu D je nezbytný cholesterol.) Slunce je pro většinu lidí jeho nejvýznamnějším zdrojem. Tento zdroj je však ovlivněn řadou faktorů – geografickými a klimatickými podmínkami, intenzitou slunečního záření, barvou pokožky a velikostí povrchu odhalené pokožky. V létě stačí k vytvoření dostatečného množství vitaminu D cca 10 min denní expozice obličeje. Bohužel užívání opalovacích krémů s vysokým faktorem tvorbu vitaminu D v kůži znemožňuje. Také celodenní práce v kanceláři, smog ve městech – to vše omezuje průnik slunečních paprsků, a není-li za těchto podmínek vitamin D dostatečně hrazen stravou nebo suplementován, může dojít k jeho deficitu.

Nedostatek vitaminu D se u dětí projevuje onemocněním zvaným křivice (rachitida) a u dospělých osteomalacií, osteoporózou.

Literární zdroje:

Dietary reference values for vitamin D. EFSA Journal [online]. 2016, 14(10) [cit. 2018-09-11]. DOI: 10.2903/j.efsa.2016.4547. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2016.4547

Kaňková, K. (2005): Poruchy metabolizmu a výživy: vybrané kapitoly z patologické fyziologie. Brno: Masarykova univerzita.

Schwartz, J. H. (1995): Skeleton Keys: An Introduction to Human Skeletal Morphology, Development, and Analysis. New York: Oxford University Press.

 

 

 


Akce a novinky

5. 8. 2019

Rozpis lekcí od pondělí 5. srpna

Rozpis sálových lekcí platných od 5. srpna. Změna nedělních večerních lekcí, 17 hodin TRX, 18 hodin H.E.A.T. Program a 19 hodin Tabata, vše s naší super lektorkou Simčou.

2. 7. 2019

Otevírací doba ve státní svátky 5. a 6. července

Během státních svátků 5. a 6. července bude AFIT centrum otevřeno vždy od 14 hodin do 20 hodin. Sálové aktivity proběhnou dle online rozpisu cvičení.

1. 7. 2019

Rozpis lekcí od pondělí 1. července

Letní rozvrh skupinových lekcí je rozmanitější než jak nikdy dříve. Platný od pondělí 1. 7. 2019.

30. 5. 2019

Rozpis lekcí od soboty 1. června

Rozpis skupinových lekcí platný od soboty 1. 6. 2019. Nová lekce H.E.A.T. Programu v úterý od 16 hodin začne od 18. 6. s lektorkou Luckou, která se vrací po mateřské zpět mezi naše skvělé lektory.