TUKY VE VÝŽIVĚ

11. 10. 2018

Nezbytná součást tělesných buněk a hormonů, ochranná a tepelná izolace tělesných orgánů, tělesná zásoba energie, přenos některých vitaminů a mnohé další životně důležité funkce zastávají právě TUKY.

Tuky neboli lipidy jsou bezpochyby životně důležitou makroživinou, jež by měla být součástí jídelníčku každého z nás. Doporučený denní příjem tuků je dle EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin) 20–35 % celkového energetického příjmu, přičemž dětem, těhotným, kojícím a sportovcům bývá doporučována horní hranice referenčního příjmu.

Tuky jsou nejkoncentrovanějším zdrojem energie v porovnání s ostatními makroživinami. 1 g tuku poskytuje až 9 kcal (38 kJ), zato 1 g sacharidů nebo bílkovin poskytuje jen 4 kcal (17 kJ). Přestože tuky obsahují až dvojnásobné množství energie v porovnání s bílkovinami a sacharidy, neexistují žádné důkazy, které by potvrzovaly vliv tuku na rozvoj nadváhy a obezity při optimální denním příjmu energie. Také strava s nízkým obsahem tuku bez snížení celkového denního energetického příjmu energie nepovede ke ztrátě tělesné hmotnosti. Jinými slovy, není pravděpodobné, že by člověk tloust se stravou s vysokým obsahem tuku, pokud není celkový denní energetický příjem vyšší než energetický výdej. Nicméně, co se týče tuků, zaměřit bychom se měli především na jejich kvalitu.

Pozor bychom si měli dávat zejména na tuky obsahující nasycené tuky, které jsou obsaženy zejména v potravinách živočišného původu jako je tučné maso a uzeniny, tučné sýry, smetanové sýry a smetana. Také je najdeme v palmovém, kokosovém a palmojádrovém tuku. Nadměrný příjem nasycených mastných kyselin zvyšuje hladinu krevních tuků a cholesterolu, zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a některých typů nádorů. Upřednostňovat bychom naopak měli především tuky rostlinné (s výjimkou výše uvedených) – avokádo, ořechy a olejnatá semena, řepkový, slunečnicový, olivový olej a další druhy olejů, a také ryby. Neboť obsahují nenasycené tuky jež jsou známé svými příznivými účinky na krevní oběh. Nahrazení nasycených tuků nenasycenými přispívá k udržení normální hladiny krevních lipidů.

Závěrem lze doporučit, že zastoupení živočišných a rostlinných tuků ve stravě by měl být v poměru 1:2.

Zdroje:

EUFIC website, Energy Balance section (last accessed 4 December 2014). Dostupné na: http://www.eufic.org/en/whats-in-food/article/facts-on-fats-dietary-fats-and-health

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for fats, including saturated fatty acids, polyunsaturated fatty acids, monounsaturated fatty acids, trans fatty acids, and cholesterol. EFSA Journal [online]. 2010, 8(3), – [cit. 2018-03-13]. DOI: 10.2903/j.efsa.2010.1461. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2010.1461


Akce a novinky

1. 5. 2019

Rozpis lekcí od středy 1. května

Rozvrh sálových aktivit platný od 1. 5. 2019, na teplé měsíce jsme zredukovali lekce spinningu, který se od května pojede od pondělka do pátku vždy v 17:20, ranní lekce ve středu 6:30 a v sobotu v 10:00. Středeční Heat s posilováním nově s lektorkou Simčou.

26. 4. 2019

Otevírací doba ve státní svátky 1. 5. a 8. 5.

Změna otevírací doby během svátků 1. 5. a 8. 5. 2019. Posilovna bude otevřena 14:00 – 20:00, sálové aktivity proběhnou dle online rozpisu lekcí.

15. 4. 2019

Velikonoční AKCE na vstupové permanentky

Od soboty 13.4. do čtvrtka 18.4. jsme pro vás připravili akci na vstupové permanentky. Zakoupením vstupové permanentky získáte 10+1 vstup zdarma, 30% slevu na analýzu složená těla na InBody 230 a prodlouženou platnost permanentky na 5 měsíců.

15. 4. 2019

Velikonoce ZAVŘENO – rekonstrukce

Otevírací doba během Velikonoc, čtvrtek 18. 4. beze změny, pátek 19. 4. až pondělí 22. 4. zavřeno. V AFIT centru proběhne instalace nové klimatizace do posilovny, na kterou se můžete těšit v nadcházejících horkých měsících.