TUKY VE VÝŽIVĚ

11. 10. 2018

Nezbytná součást tělesných buněk a hormonů, ochranná a tepelná izolace tělesných orgánů, tělesná zásoba energie, přenos některých vitaminů a mnohé další životně důležité funkce zastávají právě TUKY.

Tuky neboli lipidy jsou bezpochyby životně důležitou makroživinou, jež by měla být součástí jídelníčku každého z nás. Doporučený denní příjem tuků je dle EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin) 20–35 % celkového energetického příjmu, přičemž dětem, těhotným, kojícím a sportovcům bývá doporučována horní hranice referenčního příjmu.

Tuky jsou nejkoncentrovanějším zdrojem energie v porovnání s ostatními makroživinami. 1 g tuku poskytuje až 9 kcal (38 kJ), zato 1 g sacharidů nebo bílkovin poskytuje jen 4 kcal (17 kJ). Přestože tuky obsahují až dvojnásobné množství energie v porovnání s bílkovinami a sacharidy, neexistují žádné důkazy, které by potvrzovaly vliv tuku na rozvoj nadváhy a obezity při optimální denním příjmu energie. Také strava s nízkým obsahem tuku bez snížení celkového denního energetického příjmu energie nepovede ke ztrátě tělesné hmotnosti. Jinými slovy, není pravděpodobné, že by člověk tloust se stravou s vysokým obsahem tuku, pokud není celkový denní energetický příjem vyšší než energetický výdej. Nicméně, co se týče tuků, zaměřit bychom se měli především na jejich kvalitu.

Pozor bychom si měli dávat zejména na tuky obsahující nasycené tuky, které jsou obsaženy zejména v potravinách živočišného původu jako je tučné maso a uzeniny, tučné sýry, smetanové sýry a smetana. Také je najdeme v palmovém, kokosovém a palmojádrovém tuku. Nadměrný příjem nasycených mastných kyselin zvyšuje hladinu krevních tuků a cholesterolu, zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a některých typů nádorů. Upřednostňovat bychom naopak měli především tuky rostlinné (s výjimkou výše uvedených) – avokádo, ořechy a olejnatá semena, řepkový, slunečnicový, olivový olej a další druhy olejů, a také ryby. Neboť obsahují nenasycené tuky jež jsou známé svými příznivými účinky na krevní oběh. Nahrazení nasycených tuků nenasycenými přispívá k udržení normální hladiny krevních lipidů.

Závěrem lze doporučit, že zastoupení živočišných a rostlinných tuků ve stravě by měl být v poměru 1:2.

Zdroje:

EUFIC website, Energy Balance section (last accessed 4 December 2014). Dostupné na: http://www.eufic.org/en/whats-in-food/article/facts-on-fats-dietary-fats-and-health

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for fats, including saturated fatty acids, polyunsaturated fatty acids, monounsaturated fatty acids, trans fatty acids, and cholesterol. EFSA Journal [online]. 2010, 8(3), – [cit. 2018-03-13]. DOI: 10.2903/j.efsa.2010.1461. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2010.1461


Akce a novinky

15. 6. 2021

Rozpis lekcí od úterý 15. června 2021

Rozvrh skupinových lekcí platný od úterý 15. června. Přidáváme páteční lekce HIITu od 6:20 a Kruháče od 16:00 pod vedením trenérky Lucky L. Páteční lekce Pilates s Janou přesunuta na neděli 18:15. Lekce H.E.A.T. Programu v pondělí a čtvrtek nově s lektorkou Luckou H. Rezervace na čísle recepce 608 708 099 nebo online přes rezervační systém.

1. 6. 2021

Aktivace benefitních karet ActivePass

Od dnešního dne 1. 6. 2021 je již možné na vstup využít i benefitní karty ActivePass. 

28. 5. 2021

Aktuální informace k provozu pro týden 31. 5 – 6. 6.

Od pondělí 31.5. lze využívat šatny i sprchy. Cvičí se bez respirátorů a roušek. Kapacita skupinových lekcí bude navýšena dle rozpisu. Podrobnější informace naleznete po otevření.

24. 5. 2021

AKCE 24. 5. – 31. 5. – měření na InBody 230

Od pondělí 24. 5. jsme pro vás připravili AKCI “Zjisti, jak jsi na tom po 7 měsíčním lockdownu” – analýza složení těla na přístroji InBody 230 za 200 Kč. Rezervace termínu prosím provádějte na tel. 737 090 074.