DĚLENÁ STRAVA

7. 5. 2019

Propagátoři tohoto způsobu stravování doporučují konzumovat potraviny bohaté na bílkoviny (maso a masné výrobky, vejce, mléko a mléčné výrobky, sójové boby a výrobky z nich a další) spolu s čerstvým ovocem odděleně od sacharidových potravin. Do sacharidové skupiny řadí obiloviny a výrobky z nich jako je pečivo, těstoviny, krupice, rýže, kroupy aj. Dále také brambory, sušené ovoce, med, sirupy, některé druhy zeleniny a luštěniny. Doporučeno je konzumovat tyto dvě skupiny potravin odděleně v rámci jednotlivých denních chodů, neboť jejich společná konzumace by mohla vést k nedokonalému trávení jednotlivých živin. Mezi tzv. neutrální potraviny, které je možno jíst v kombinaci s jednou z předchozích skupin, patří hlavně tuky (především oleje lisované za studena, margaríny a máslo), dále zakysané mléčné výrobky, tučné sýry nad 50 % obsahu tuku v sušině, ořechy a olejnatá semena a zejména zelenina. Je nutno podotknout, že výběr potravin v jednotlivých skupinách se může lišit dle propagátora a postupným rozvojem tohoto alternativního způsobu stravování.

Co na dělenou stravu říkají výživoví odborníci?

Princip dělené stravy není vědecky podložený. Většina potravin obsahuje jak sacharidy, tak bílkoviny i tuky, a enzymy, které jednotlivé živiny rozkládají jsou v tenkém střevě vyplavovány společně. Nikdy nejde o samostatné trávení. Z výživového hlediska dělená strava nijak závadná, neboť zde nedochází k vyloučení konzumace jednotlivých potravinových skupin úplně, ale doporučuje jen jejich oddělenou konzumaci. Proto při dostatečně pestré stravě může i strava dělená zajistit dostatečné množství všech důležitých živin.

ZDROJE:

DĚLENÁ STRAVA – není dieta ale úprava jídelníčku a celého životního stylu … [online]. [vid. 18. březen 2014]. Dostupné z: http://www.delena-strava.cz/

 

PRUGAR, J. – RAMBOUSKOVÁ, J. – VANČÍKOVÁ, L. Několik poznámek k „dělené stravě“. Výživa a potraviny, 2002, č. 6, str. 171-172. 

 

Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. Praha: ISV, 2008. ISBN 9788086642482. 

 

 


Akce a novinky

15. 6. 2021

Rozpis lekcí od úterý 15. června 2021

Rozvrh skupinových lekcí platný od úterý 15. června. Přidáváme páteční lekce HIITu od 6:20 a Kruháče od 16:00 pod vedením trenérky Lucky L. Páteční lekce Pilates s Janou přesunuta na neděli 18:15. Lekce H.E.A.T. Programu v pondělí a čtvrtek nově s lektorkou Luckou H. Rezervace na čísle recepce 608 708 099 nebo online přes rezervační systém.

1. 6. 2021

Aktivace benefitních karet ActivePass

Od dnešního dne 1. 6. 2021 je již možné na vstup využít i benefitní karty ActivePass. 

28. 5. 2021

Aktuální informace k provozu pro týden 31. 5 – 6. 6.

Od pondělí 31.5. lze využívat šatny i sprchy. Cvičí se bez respirátorů a roušek. Kapacita skupinových lekcí bude navýšena dle rozpisu. Podrobnější informace naleznete po otevření.

24. 5. 2021

AKCE 24. 5. – 31. 5. – měření na InBody 230

Od pondělí 24. 5. jsme pro vás připravili AKCI “Zjisti, jak jsi na tom po 7 měsíčním lockdownu” – analýza složení těla na přístroji InBody 230 za 200 Kč. Rezervace termínu prosím provádějte na tel. 737 090 074.