Co je to energetická bilance

13. 8. 2018

CO JE ENERGETICKÁ BILANCE

Chcete-li pochopit, jak vzniká obezita nebo, jak docílit redukce tělesné hmotnosti, je důležité vědět, co znamená energetická bilance.

Energetická bilance je poměr mezi energetickým příjmem a výdejem. Chcete-li udržet svou tělesnou hmotnost stabilní, platí, že se příjem energie musí rovnat jejímu výdeji. Chcete-li snížit svou tělesnou hmotnost,  musí být váš energetický výdej větší než příjem. A přijímáte-li však energie více, než vydáváte, tělo si ji ukládá do tukových zásob a dochází tak ke zvyšování tělesné hmotnosti a rozvoji nadváhy až obezity. V prvním případě hovoříme o negativní energetické bilanci, v druhém případě o pozitivní.

Co si představit pod pojmem energetický příjem všichni jistě vědí, ale co je to energetický výdej?

Denní energetický výdej zahrnuje energii potřebnou na udržení bazálního metabolismu, energii pro pokrytí nároků pohybové aktivity a konečně energii potřebnou ke zpracování stravy.

Bazální metabolismus (Basal Metabolic Rate, BMR) je nejmenším denní množství energie, které je potřebné k udržení životních funkcí organismu, a to za naprostého klidu (psychického i fyzického), lačného stavu (po 8–12 hod lačnění) a za normální tělesné teploty a pokojové teploty. U většiny lidí BMR tvoří 60–75 % energetického výdeje. Tato hodnota je značně individuální, ovlivněna řadou faktorů – věk, pohlaví, složení těla, tělesná teplota, stres, kouření, pohybová aktivita, hormony a další.

Jak již bylo zmíněno hodnota BMR závisí také na složení těla, tedy na množství metabolicky aktivní tkáně (svaly) a metabolicky neaktivní tukové tkáně. Čím větší množství svalové hmoty, tím je hodnota BMR vyšší. Jednoduše řečeno, člověk s vyšší hodnotou BMR si může dovolit sníst vyšší množství jídla než člověk s nižší hodnotou BMR. A vzhledem k tomu, že ženy mají zpravidla více tukové tkáně v porovnání s muži, je jejich BMR obvykle i nižší.

Energetický výdej při pohybové aktivitě je nejvíce proměnnou složkou celkového energetického výdeje, patří sem totiž jak spontánní pohyb (různé mimovolné pohyby – klepání prsty o stůl, žvýkání žvýkačky atd.), tak plánovaná pohybová aktivita (sport).  Energetický výdej při pohybové aktivitě je rovněž ovlivněn řadou faktorů. Ty nejvýznamnější jsou druh pohybové aktivity, její intenzita a délka trvání, trénovanost jedince, věk, tělesná hmotnost atd. Na celkovém denním energetickém výdeji se pohybová aktivita podílí z 15–30 %.

Na závěr je důležité zmínit také energetický výdej, který nastává při zpracování potravy. I k trávení je totiž potřeba vydat nějakou energii. Tento energetický výdej představuje asi 10 %. Jedná se o tzv. termický efekt jídla (Thermogenic effect food, TEF) a u každé makroživiny je jiný. U bílkovin TEF představuje 20–30 %, u sacharidů 5–10 % a u tuků nejméně 0–3 %. Lze tedy usoudit, že při trávení jídla, které obsahuje zejména bílkoviny, tělo vydá více energie, něž po konzumaci chleba s máslem.

LITERÁRNÍ ZDROJE

SPIEGELMAN, Bruce M. a Jeffrey S. FLIER. Obesity and the Regulation of Energy Balance. Cell [online]. 2001, 104(4), 531-543 [cit. 2018-02-06]. DOI: 10.1016/S0092-8674(01)00240-9. ISSN 00928674. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0092867401002409

POEHLMAN, ERIC T. A review. Medicine & Science in Sports & Exercise[online]. 1989, 21(5), 515???525- [cit. 2018-02-06]. DOI: 10.1249/00005768-198910000-00005. ISSN 0195-9131. Dostupné z: http://content.wkhealth.com/linkback/openurl?sid=WKPTLP:landingpage&an=00005768-198910000-00005

WESTERTERP, Klaas R. Nutrition & Metabolism [online]. 1(1), 5- [cit. 2018-02-06]. DOI: 10.1186/1743-7075-1-5. ISSN 17437075. Dostupné z: http://nutritionandmetabolism.biomedcentral.com/articles/10.1186/1743-7075-1-5


Akce a novinky

21. 6. 2022

Změna v rozvrhu pondělních lekcí spinningu

Pondělní lekce spinningu budou nově probíhat od 18:00 pod vedením lektora Jaroslava Holánka. Rezervace na čísle recepce 608 70 80 99 nebo on-line přes rezervační systém.

6. 6. 2022

Rozpis skupinových lekcí od pondělí 6. 6. 2022

Nová lekce Jumpingu ve čtvrtek od 19:15 s Radkou J. Čtvrteční H.E.A.T. od 18:00 a 19:00 pod vedením Petry Š. Pilates v pondělí od 18:15 s Janou C. Strong body ve čtvrtek od 17:00 se Simčou J. a TRX ve čtvrtek od 18:00 s Markétou K. Rezervace na čísle recepce 608 70 80 99 nebo on-line přes rezervační systém.

17. 5. 2022

Nové lekce Jumpingu

Již od pondělí 23. 5. 2022 se můžete těšit na zbrusu nové lekce Jumpingu! Místo si můžete rezervovat již nyní přes náš rezervační systém, na telefonu 608 70 80 99 či osobně na recepci. 

16. 5. 2022

Akce 10+1 na vstupové permanentky

Akce 10+1 vstup ZDARMA platí na vstupové permanentky do posilovny, nebo na sálové lekce od 16. 5. do 22. 5. 2022. Permanentky mají prodlouženou platnost 5 měsíců od zakoupení.