CHOLESTEROL

24. 10. 2018

Cholesterol je látka tukové povahy, která patří do skupiny sterolů. Nachází se v živočišném tuku, tedy v potravinách jako vejce, maso, masné výrobky, mléko a mléčné výrobky. Cholesterol je součástí membrán všech tělních buněk. Hraje významnou roli v mnoha biochemických procesech – při tvorbě nervových a mozkových buněk, žlučových kyselin, vitaminu D a některých hormonů.

Existují dva hlavní typy cholesterolu, s nízkou hustotou (LDL) a cholesterol s vysokou hustotou (HDL). LDL cholesterol, často označovaný jako “špatný” cholesterol, má za úkol roznášet tuk po těle. V případě jeho nadbytku se dokáže usazovat na stěnách tepen, čímž zužuje jejich průchodnost a zvyšuje riziko vzniku krevních sraženin.  Vzniklá sraženina pak blokuje tepnu, což může vést k infarktu myokardu nebo cévní mozkové příhodě.

Naopak HDL neboli “hodný” cholesterol přenáší nadbytek tuku do jater, kde dochází k jeho degradaci a využití. Riziko aterosklerózy tedy snižuje.

Lidské tělo si dokáže cholesterol vytvořit (průměrně 500 mg denně především v játrech) a jeho tvorbu samo regulovat. Tzn., že pokud má tělo málo cholesterolu, zvýší si jeho tvorbu, má-li ho hodně, tvorbu naopak sníží. Ačkoli některé potraviny (viz. výše) přirozeně cholesterol obsahují, ve většině případů však jejich konzumace hladinu krevního cholesterolu neovlivňuje. To je důvod proč není stanoven ani žádný referenční příjem chosleterolu. Pouze Německo-Rakousko-Švýcarské země (D-A-CH, 2008) a WHO / FAO (2003) stanovily doporučení pro maximální příjem cholesterolu pro dospělou populaci, a to 300 mg denně.

Co skutečně ovlivňuje hladinu cholesterolu v krvi jsou nasycené mastné kyseliny, trans nenasycené mastné kyseliny a mono– a poly–nenasycené mastné kyseliny.

Pozor bychom si měli dávat zejména na nasycené a trans nenasycené mastné kyseliny, jejichž vysoká konzumace zvyšuje hladinu krevního cholesterolu. Nasycené mastné kyseliny převažují v potravinách živočišného původu s výjimkou rybích tuků (tučné maso, uzeniny, paštiky, sádlo, máslo, tučné mléčné výrobky, tučné sýry), dále v palmovém, palmojádrovém a kokosovém tuku, které můžeme najít v trvanlivém pečivu s náplní nebo polevou, cukroví, koblihách, koláčích apod.). Denní příjem nasycených mastných kyselin by měl být maximálně 10 % z celkového energetického příjmu tuků. Například z 60–80 g tuku/den by měly nasycené mastné kyseliny tvořit 20–30 g neboli 2–3 polévkové lžíce.

Trans nenasycené mastné kyseliny se vyskytují v menším množství v mléčných výrobcích– v másle, smetaně a smetanových jogurtech, tučných sýrech apod., vznikají totiž v žaludku přežvýkavců. Především se však vyskytují v potravinách, které obsahují částečně hydrogenizované tuky například čokoládové náhražky, různé polevy, krémy, sušenky a jemné a trvanlivé pečivo. Jejich konzumace by neměla překročit 2,5 g za den.

Je dobré nasycené tuky nahradit mono– a poly–nenasycenými, navíc některé z nich pomáhají snížit hladinu LDL-cholesterolu. Najdeme je v rostlinných olejích (řepkový, olivový či lněný olej), avokádu, ořeších, olejnatých semenech a tučných rybách (makrely, losos a sleď).

LITERÁRNÍ ZDROJE:

  1. Scientific Opinion on Dietary Reference Values for fats, including saturated fatty acids, polyunsaturated fatty acids, monounsaturated fatty acids, trans fatty acids, and cholesterol. EFSA Journal[online]. 2010, 8(3), – [cit. 2018-02-27]. DOI: 10.2903/j.efsa.2010.1461. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2010.1461
  2. Referenční hodnoty pro příjem živin. V ČR 1. vyd. Praha: Společnost pro výživu, 2011. ISBN 978-80-254-6987-3.
  3. World Humanity Organisation (WHO). 2016. Dostupné z: http://www.who.int/gho/en/

 


Akce a novinky

21. 10. 2020

Prodloužení nařízené uzavírky do odvolání

Vážení zákazníci, z důvodu změn, které nastaly v průběhu uplynulých dní, jsme nuceni naše fitness centrum z nařízení vlády ponechat uzavřené do odvolání. Jakmile budou známy okolnosti umožňující obnovení provozu, budeme vás informovat. Myslíme na vás a těšíme se, až se znovu potkáme. 

8. 10. 2020

Nařízené uzavření fitness center od pátku 9. října

Vážení zákazníci, ministrem zdravotnictví byl dnes odpoledne oznámen další plošný lockdown fitness center a některých dalších vnitřních sportovišť, který bude platit již od dnešní půlnoci. Další vnitřní sportoviště se uzavřou od půlnoci z neděle na pondělí 12. 10. Zítra tedy již bude bohužel zavřeno. Více v příspěvku.

5. 10. 2020

Rozpis lekcí od pondělí 5. října 2020

Rozvrh skupinových lekcí platný od pondělí 5 října. S podzimním počasím přidáváme další lekce spinningu. Zcela nová lekce TRX v pátek 6:20 s lektorkou Barčou. Rezervace na čísle recepce 608 708 099 nebo online přes rezervační systém.

2. 10. 2020

Dočasná omezení od pondělí 5. října

Vážení zákazníci, z důvodu znovuzavedení nouzového stavu a krizových opatření vládou České republiky bude po dobu od pondělí 5. 10. – do neděle 18. 10. omezen počet osob na skupinových lekcích.
Toto opatření se netýká prostoru posilovny. Více v příspěvku.