Bílkoviny ve výživě

12. 9. 2018

BÍLKOVINY VE VÝŽIVĚ

Bílkoviny neboli proteiny patří mezi 3 hlavní živiny – sacharidy, tuky a bílkoviny. Bílkoviny jsou životně důležité, v lidském těle zastávají řadu funkcí – kromě stavby a ochrany svalové tkáně se podílí na stavbě orgánů a pojiv, uplatňují se jako enzymy, hormony a protilátky imunitního systému, a slouží jako transportní mechanismy (například pro přenos léčiv).

Veškeré bílkoviny v lidském těle jsou tvořeny z 20 aminokyselin. Aminokyseliny svým vzájemným a různým seskupením dávají vznik mnoha bílkovinám. Typická bílkovina obsahuje až 300 i více aminokyselin. Aminokyseliny, které si tělo nedokáže samo vytvořit se nazývají esenciální (nezbytné). Tyto aminokyseliny musíme přijímat ve stravě. Pro dospělé existuje 8 esenciálních aminokyselin (valin, leucin, isoleucin, tryptofan, threonin, methionin, lysin, fenylalanin). O bílkovinách, které obsahují esenciální aminokyseliny ve správném poměru, říkáme, že mají vysokou biologickou hodnotu. Nachází se především v potravinách živočišného původu – maso a masné výrobky, ryby, vejce, mléko a mléčné výrobky (sýry, jogurty, tvaroh atd.). U živočišných zdrojů bílkovin si dejte pozor na možný vyšší přívod i tuků. Proto raději vybírejte bílkovinné potraviny s nižším obsahem tuků – libové maso, nízkotučné a polotučné mléčné výrobky.

Pokud je množství jedné esenciální aminokyseliny nedostatečné (tzv. limitující aminokyselina), má bílkovina nízkou biologickou hodnotu. Takové bílkoviny se nachází zpravidla v potravinách rostlinného původu – luštěniny (vyjma sóje), obiloviny, ořechy, olejnatá semena a některá zelenina. Vhodnou kombinací rostlinných potravin, lze však také docílit zastoupení všech esenciálních aminokyselin (například fazole s rýží, čočková polévka s brambory, hrachová pomazánka s pečivem atd.). 

Potřeba bílkovin záleží na mnoha faktorech, například u dětí, těhotných a sportovců bývá zvýšená. Optimální denní přívod bílkovin je 0,8 g na kg tělesné hmotnosti dle DACH doporučení. Na celkovém energetickém příjmu za den by se měly bílkoviny podílet z 10–15 %. Při hubnutí bývá příjem bílkovin doporučován vyšší.

Závěrem vyvraťme jeden mýtus, který se s bílkovinami pojí, a tím je „Čím víc bílkovin, tím víc svalů.“ Je důležité vědět, že nadměrný příjem bílkovin nevede k většímu ukládání bílkovin ve svalech, a tedy k jejich většímu budování, ale je vyloučeno močí.

Zdroj:

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for protein. EFSA Journal [online]. 2012, 10(2), 2557- [cit. 2018-03-05]. DOI: 10.2903/j.efsa.2012.2557. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2012.2557


Akce a novinky

27. 2. 2021

Uzavírka fitness centra AFIT pokračuje

Vážení zákazníci, vláda ČR vyhlásila nový nouzový stav od soboty 27. února do 28. března. Uzavírka fitness centra AFIT tedy bohužel pokračuje dále.

14. 2. 2021

Fitness centrum AFIT zůstává i nadále uzavřené

Vážení zákazníci, vláda dnes tj. v neděli 14. února na žádost hejtmanů krajů ČR vyhlásila od pondělí 15. února nový nouzový stav, a to prozatím na následujících 14 dní, a tím pádem zůstává naše fitness centrum nadále uzavřené. Situaci budeme sledovat, a o nových skutečnostech, které se budou týkat otevření našeho centra vás budeme včas informovat.Děkujeme za pochopení, moc vás zdravíme a držte se. Těšíme se, až se s vámi opět potkáme. 

1. 1. 2021

PF 2021

Milí zákazníci a sportovní přátelé, přejeme vám v novém roce pevné zdraví, dostatek odpočinku, klidu, pohody a spokojenosti a těšíme se brzy na viděnou u toho co máme rádi a co nás všechny spojuje, protože právě pohyb je jedním z hlavních předpokladů dobré fyzické i psychické kondice.

17. 12. 2020

KLIK ZA FAIR PLAY – sobota 19. 12. 10:00 – 13:00

Vážení klienti a sportovní přátelé, připojili jsme se k víkendové výzvě “KLIK ZA FAIR PLAY”, abychom společně podpořili znovuotevření sportovišť. Zapojit se můžete i vy, a to buď virtuálně na www.klikzafairplay.cz nebo osobně přijít v SOBOTU 19. 12. v době od 10:00 do 13:00 do AFIT centra, na Táborskou 157 v Židenicích. KAŽDÝ KLIK SE POČÍTÁ!