Bílkoviny ve výživě

12. 9. 2018

BÍLKOVINY VE VÝŽIVĚ

Bílkoviny neboli proteiny patří mezi 3 hlavní živiny – sacharidy, tuky a bílkoviny. Bílkoviny jsou životně důležité, v lidském těle zastávají řadu funkcí – kromě stavby a ochrany svalové tkáně se podílí na stavbě orgánů a pojiv, uplatňují se jako enzymy, hormony a protilátky imunitního systému, a slouží jako transportní mechanismy (například pro přenos léčiv).

Veškeré bílkoviny v lidském těle jsou tvořeny z 20 aminokyselin. Aminokyseliny svým vzájemným a různým seskupením dávají vznik mnoha bílkovinám. Typická bílkovina obsahuje až 300 i více aminokyselin. Aminokyseliny, které si tělo nedokáže samo vytvořit se nazývají esenciální (nezbytné). Tyto aminokyseliny musíme přijímat ve stravě. Pro dospělé existuje 8 esenciálních aminokyselin (valin, leucin, isoleucin, tryptofan, threonin, methionin, lysin, fenylalanin). O bílkovinách, které obsahují esenciální aminokyseliny ve správném poměru, říkáme, že mají vysokou biologickou hodnotu. Nachází se především v potravinách živočišného původu – maso a masné výrobky, ryby, vejce, mléko a mléčné výrobky (sýry, jogurty, tvaroh atd.). U živočišných zdrojů bílkovin si dejte pozor na možný vyšší přívod i tuků. Proto raději vybírejte bílkovinné potraviny s nižším obsahem tuků – libové maso, nízkotučné a polotučné mléčné výrobky.

Pokud je množství jedné esenciální aminokyseliny nedostatečné (tzv. limitující aminokyselina), má bílkovina nízkou biologickou hodnotu. Takové bílkoviny se nachází zpravidla v potravinách rostlinného původu – luštěniny (vyjma sóje), obiloviny, ořechy, olejnatá semena a některá zelenina. Vhodnou kombinací rostlinných potravin, lze však také docílit zastoupení všech esenciálních aminokyselin (například fazole s rýží, čočková polévka s brambory, hrachová pomazánka s pečivem atd.). 

Potřeba bílkovin záleží na mnoha faktorech, například u dětí, těhotných a sportovců bývá zvýšená. Optimální denní přívod bílkovin je 0,8 g na kg tělesné hmotnosti dle DACH doporučení. Na celkovém energetickém příjmu za den by se měly bílkoviny podílet z 10–15 %. Při hubnutí bývá příjem bílkovin doporučován vyšší.

Závěrem vyvraťme jeden mýtus, který se s bílkovinami pojí, a tím je „Čím víc bílkovin, tím víc svalů.“ Je důležité vědět, že nadměrný příjem bílkovin nevede k většímu ukládání bílkovin ve svalech, a tedy k jejich většímu budování, ale je vyloučeno močí.

Zdroj:

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for protein. EFSA Journal [online]. 2012, 10(2), 2557- [cit. 2018-03-05]. DOI: 10.2903/j.efsa.2012.2557. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2012.2557


Akce a novinky

29. 11. 2022

Vánoční dárkové poukazy

Nevíte si rady s dárkem pro své blízké? Věnujte pod stromeček dárkový poukaz do AFIT centra! K dispozici máme poukazy v libovolné hodnotě nebo na konkrétní službu či permanentku. Stačí vyplnit jednoduchý formulář a my vám poukaz připravíme k osobnímu odběru na naší recepci.

22. 11. 2022

Workshop Jak na nohy

Už tuto sobotu 26. 11. se od 9:00 uskuteční workshop Jak na nohy! Pod vedením zkušeného trenéra Václava Tofla se dozvíte, jak správně provádět a zařadit do svého tréninku dřep, kyčelní ohyb a výpad. Registrovat se můžete zde, na telefonu 608 70 80 99 nebo osobně na recepci AFIT fitness centra. 

10. 11. 2022

Otevírací doba ve státní svátek 17. listopadu

Ve státní svátek 17. 11. bude otevřeno od 14:00 do 21:30. Odpolední skupinové lekce proběhnou dle on-line rozpisu cvičení

7. 11. 2022

Rozpis skupinových lekcí od pondělí 7. 11. 2022

Nedělní lekce Pilates s Janou C. nově již od 16:45. Rezervace na skupinové lekce na čísle recepce 608 70 80 99, on-line přes rezervační systém nebo v AFIT aplikaci.

Nepřehlédněte