VÝZNAM PITNÉHO REŽIMU

6. 2. 2019

Voda je důležitá pro správnou funkci organismu, všechny tělní procesy jsou na ní závislé – představuje rozpouštědlo pro živiny, zajišťuje transport živin a jiných látek po těle, podílí se na termoregulaci organismu a tak dále a tak dále. Voda je pro lidské tělo skutečně důležitá. vždyť 50 až 60 % nás je tvořeno vodou.

Dle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) se doporučuje zdravým dospělým ženám 2 l tekutin denně a mužům 2,5 l. Zdá se vám 2 l tekutin za den hodně? Nebojte, do pitného režimu nezapočítáváme jen tekutiny, které vypijeme, ale také vodu obsaženou v potravinách, například v polévce, mléku, zelenině atd. Mimochodem káva se do pitného režimu také počítá. Nicméně při vyšších teplotách, vyčerpávající pohybové aktivitě a různých onemocnění jsou však nároky na příjem tekutin vyšší.

Jak poznáte, že pijete málo? Jedním z varovných signálů, který jistě každý zná, je žízeň. Jedná se o vědomou potřebu vody, která kontroluje příjem tekutin. Spouští se při vysoké koncentraci některých látek v tělesných tekutinách (respektive krvi). Bohužel na pocit žízně se nelze zcela spolehnout, často může být otupen vůlí, u sportovců tréninkem, u starších lidí je jeho vnímání sníženo a u dětí je mechanismus žízně ještě málo vyvinut. Nejjednodušším způsobem je zkontrolovat zbarvení moči. Za normálních podmínek by moč měla být čirá, mírně nažloutlá a bez zápachu. Pokud je tmavá a v malém množství, znamená to, že je pitný režim nedostatečný. Pozor, barva moči může být ovlivněna také některými potravinami (například červenou řepou) a doplňky stravy (například vitaminy skupiny B, a to zejména B2), které způsobují tmavě žluté zbarvení moči.

Mezi nejvhodnější zdroje tekutin patří čistá voda z vodovodního kohoutku, nápoje bez cukru, balené pramenité vody Rajec, Toma, Dobrá voda apod.) a neslazený čaj. Nemáte-li rádi čistou vodu, přidejte plátky citrónu, salátové okurky nebo mátu. U minerálních vod sledujte obsah sodíku, jeho vysoké množství je například v Poděbradce a Hanácké vodě, proto je pijte výjimečně. Také vody se středně silnou mineralizací jako jsou Mattoni, Korunní, Ondrášovka a Magnesia pijte po intenzivní a déletrvající pohybové aktivitě pro doplnění elektrolytů. Dejte si pozor na vody sycené oxidem uhličitým, navozují „falešný pocit osvěžení“.

ZDROJE:

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for water. EFSA Journal [online]. 2010, 8(3), – [cit. 2018-06-05]. DOI: 10.2903/j.efsa.2010.1459. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2010.1459

DUYFF, Roberta Larson. Academy of Nutrition and Dietetics Complete Food and Nutrition Guide, 5th Ed. 5th edition. New York: Houghton Mifflin Harcourt, 2017. ISBN 978-0-544-52059-2.

CLARK, Nancy. Nancy Clark’s sports nutrition guidebook. 3rd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, c2003. ISBN 0-7360-4602-X.

dtest. Něco málo o vodě. dtest.cz [online]. [vid. 2018-06-05]. Dostupné z: https://www.dtest.cz/clanek-852/neco-malo-o-vode


Akce a novinky

15. 6. 2021

Rozpis lekcí od úterý 15. června 2021

Rozvrh skupinových lekcí platný od úterý 15. června. Přidáváme páteční lekce HIITu od 6:20 a Kruháče od 16:00 pod vedením trenérky Lucky L. Páteční lekce Pilates s Janou přesunuta na neděli 18:15. Lekce H.E.A.T. Programu v pondělí a čtvrtek nově s lektorkou Luckou H. Rezervace na čísle recepce 608 708 099 nebo online přes rezervační systém.

1. 6. 2021

Aktivace benefitních karet ActivePass

Od dnešního dne 1. 6. 2021 je již možné na vstup využít i benefitní karty ActivePass. 

28. 5. 2021

Aktuální informace k provozu pro týden 31. 5 – 6. 6.

Od pondělí 31.5. lze využívat šatny i sprchy. Cvičí se bez respirátorů a roušek. Kapacita skupinových lekcí bude navýšena dle rozpisu. Podrobnější informace naleznete po otevření.

24. 5. 2021

AKCE 24. 5. – 31. 5. – měření na InBody 230

Od pondělí 24. 5. jsme pro vás připravili AKCI “Zjisti, jak jsi na tom po 7 měsíčním lockdownu” – analýza složení těla na přístroji InBody 230 za 200 Kč. Rezervace termínu prosím provádějte na tel. 737 090 074.