Sacharidy ve výživě

25. 9. 2018

Sacharidy, makroživina, která je nejdůležitějším zdrojem energie pro lidské tělo. Jsou základem zdravé a vyvážené stravy. Podílejí se na regulaci tělesné hmotnosti, zvláště když je součástí životního stylu jedince také pohybová aktivita. Jsou nezbytné pro správnou činnost střev a jsou důležitým energetickým palivem nejen pro svaly ale také pro mozek. Množství 130 g sacharidů denně by mělo být dostatečné pro pokrytí potřeb mozku u dětí (> 1 rok) i dospělých.

Podíl sacharidů na celkovém energetickém příjmu je nejvíce proměnlivý, závisí na celkovém množství tuků a bílkovin přijatých ve stravě. Optimální výživa by však měla obsahovat 45 až 60 % energie ze sacharidů pro všechny straší > 1 rok.

Sacharidy dělíme podle počtu cukerných jednotek na jednoduché a komplexní. Jednoduché sacharidy, složené z 1 až 2 cukerných jednotek, se vyznačují sladkou chutí, proto je také označujeme jako cukry. Tyto sacharidy slouží jako rychlý zdroj energie. Jsou velmi rychle vstřebávány, což vede k rychlému nárůstů hladině cukru v krvi (glykemie). Tento prudký nárůst glykemie bývá následován jejím taktéž prudkým poklesem, který vnímáme jako pocit hladu a slabosti. Zástupci jednoduchých sacharidů jsou řepný cukr sacharóza, dále pak hroznový cukr glukóza a ovocný cukr fruktóza, který najdeme v ovoci, ovocných džusech a medu. Jednoduché sacharidy ale také najdeme v mléku a mléčných výrobcích ve formě cukru laktóza, a dokonce v pivu ve formě cukru maltóza.

Komplexní sacharidy jsou tvořeny dlouhým řetězcem cukerných jednotek, což má za následek delší trávení a postupné uvolňování energie do krevního oběhu. Polysacharidy zabraňují výkyvům glykemie. Hladinu krevního cukru zvyšují postupně, čímž navozují dlouhodobější pocit sytosti.

Mezi komplexní sacharidy patří oligosacharidy, složené ze 3 až 9 cukerných jednotek a polysacharidy složené z více než 10 cukerných jednotek. Oligosacharidy najdeme především v luštěninách, tedy čočce, fazolích, hrachu, cizrně, sóji atd. Polysacharidy neboli škroby zase v bramborách, rýži, těstovinách, bulguru, kuskusu, ovesných vločkách, kukuřičných vločkách, kroupách, pohance, mouce, pečivu, knäckebrotech atd. Komplexní sacharidy jsou tou přílohou na našem talíři, kterou si vybíráme k masu, mažeme si na ně pomazánku, pokládáme šunku nebo je zakusujeme k míchaným vejcím.

Mezi sacharidy řadíme také vlákninu, ale o té až příště.

 

ZDROJE:

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for carbohydrates and dietary fibre. EFSA Journal [online]. 2010, 8(3), – [cit. 2018-03-19]. DOI: 10.2903/j.efsa.2010.1462. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2010.1462

 

 


Akce a novinky

3. 12. 2018

Rozpis lekcí od pondělí 3. prosince

Aktuální rozvrh od pondělí 3. prosince.

1. 12. 2018

Vánoční dárkové poukazy + DÁREK navíc

Milý Ježíšku, vánoční dárkové poukazy jsou již v prodeji. I v AFITu budeme nadělovat, a proto ke každému zakoupenému dárkovému poukazu v hodnotě 1.000 Kč a více dostanete DÁREK ve formě volné poukázky na Vámi vybrané cvičení. Příjemný adventní čas přeje AFIT.

14. 11. 2018

3 hodinový H.E.A.T. MARATON sobota 1. 12.

Vstupte do posledního měsíce roku 2018 tou správnou nohou a přijďte ho rozpálit s námi na H.E.A.T. MARATON. Sobota 1. 12. od 9 h do 12 h. Těšit se na Vás budou lektoři Gabča s Pavlem. Přichystáno pro vás bude drobné občerstvení. Rezervace telefonicky nebo online v našem rezervačním systému.

5. 11. 2018

Rozpis lekcí od pondělí 5. listopadu

Od pondělí 5. listopadu nově zařazujeme lekci Bosu Pump FX v úterý od 16 hodin s Terkou.