3 pilíře správné výživy

27. 6. 2018

3 PILÍŘE SPRÁVNÉ VÝŽIVY

ANEB I NA SPRÁVNOU VÝŽIVU JE TŘEBA SELSKÝ ROZUM

Správná výživa není charakterizovaná jen dostatečným energetickým příjmem a respektováním zásad zdravé stravy, ale také vhodnými stravovacími návyky. Správné stravovací návyky jsou postaveny na třech pilířích, jimiž jsou pestrost, přiměřenost a pravidelnost.

PESTROST

Strava, kterou tělu dodáváme by měla obsahovat všechny živiny, ať už se jedná o makro- nebo mikroživiny – vitaminy, minerální látky, stopové prvky či vlákninu. Jelikož neexistuje potravina, která by toto všechno obsahovala, měl by být jídelníček každého z nás co nejpestřejší, neboť jen tak lze zajistit, že tělo dostane vše, co potřebuje. 

PŘIMĚŘENOST

Je třeba vyvrátit jeden mýtus, a tím je členění potravin na zdravé a nezdravé.

Nebo je snad čokoláda obsahující 90 % kakaa prodávaná v obchodech s názvem Zdravá výživa je zdravější než 90% čokoláda prodávaná v supermarketech? Je snad vhodné sníst balíček oříšků na posezení, protože obsahují zdravé tuky, jež mají příznivé účinky na krevní oběh? A ublíží snad našemu zdraví bílé pečivo k snídani namísto celozrnného? – Ne, ne a zase ne…

Z hlediska výživových hodnot neexistují zdravé a nezdravé potraviny, existují pouze zdravá a nezdravá množství potravin. Také platí, že nejen porce, ale i frekvence zařazování určitých potravin do jídelníčku je v této problematice stěžejní. Jinak řečeno, sníst jednou za čas v rámci celodenní vyvážené stravy luštěniny s kvalitní klobásou nebo dortík ke kávě s přáteli, neohrozí naše zdraví o nic víc než pravidelná konzumace většího množství ořechů snědených při večerním sledování televize.

PRAVIDELNOST

Ideální je, jíst v pravidelných intervalech po 2,5 – 3 hodinách. Nevynechávat snídani, ale zařazovat ji do svého režimu nejpozději 1 až 1,5 hod od probuzení. Poslední jídlo dne by zase mělo přijít nejpozději 3 hodiny před spaním.

Důležité je rozdělit svůj denní doporučený energetický příjem do takového počtu porcí, jež hodláte za den sníst (nedoporučuji jíst méně než 3x denně). Pokud budete jíst méně, než vaše tělo potřebuje, nebudete mít dostatek energie během dne. Nedostatek energie prohlubuje pocit únavy, zhoršuje schopnost koncentrace a soustředění se a navozuje častější a výraznější pocity hladu, které vedou k příjmu daleko většího množství jídla, než obyčejně sníte.

Mgr. Pavlína Kosečková – Nutriční terapeutka AFIT fitness centra / MSc Dietitian


Akce a novinky

27. 2. 2021

Uzavírka fitness centra AFIT pokračuje

Vážení zákazníci, vláda ČR vyhlásila nový nouzový stav od soboty 27. února do 28. března. Uzavírka fitness centra AFIT tedy bohužel pokračuje dále.

14. 2. 2021

Fitness centrum AFIT zůstává i nadále uzavřené

Vážení zákazníci, vláda dnes tj. v neděli 14. února na žádost hejtmanů krajů ČR vyhlásila od pondělí 15. února nový nouzový stav, a to prozatím na následujících 14 dní, a tím pádem zůstává naše fitness centrum nadále uzavřené. Situaci budeme sledovat, a o nových skutečnostech, které se budou týkat otevření našeho centra vás budeme včas informovat.Děkujeme za pochopení, moc vás zdravíme a držte se. Těšíme se, až se s vámi opět potkáme. 

1. 1. 2021

PF 2021

Milí zákazníci a sportovní přátelé, přejeme vám v novém roce pevné zdraví, dostatek odpočinku, klidu, pohody a spokojenosti a těšíme se brzy na viděnou u toho co máme rádi a co nás všechny spojuje, protože právě pohyb je jedním z hlavních předpokladů dobré fyzické i psychické kondice.

17. 12. 2020

KLIK ZA FAIR PLAY – sobota 19. 12. 10:00 – 13:00

Vážení klienti a sportovní přátelé, připojili jsme se k víkendové výzvě “KLIK ZA FAIR PLAY”, abychom společně podpořili znovuotevření sportovišť. Zapojit se můžete i vy, a to buď virtuálně na www.klikzafairplay.cz nebo osobně přijít v SOBOTU 19. 12. v době od 10:00 do 13:00 do AFIT centra, na Táborskou 157 v Židenicích. KAŽDÝ KLIK SE POČÍTÁ!